سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ پیام کوتاه:۱۰۰۰۰۲۲۲۱۶۱۵ ورود کاربر
اخبار جدید
عکاسی دیجیتال بیشتر از حل جدول در هوشیار نگه داشتن ذهن موثر است

عکاسی دیجیتال بیشتر از حل جدول در هوشیار نگه داشتن ذهن موثر است

هر چه افراد بیشتر پا به سن می گذارند، خطر تحلیل رفتن سلول های مغزی و در نتیجه ضعف حافظه شان بیشتر می شود. به همین دلیل است که متخصصان حل پازل یا بازی های فکری را برای فعال نگه داشتن ذهن توصیه می کنند. اما مطالعه جدیدی در دانشگاه تگزاس نشان داده که عکاسی دیجیتال تاثیر به مراتب بیشتری بر روی حافظه افراد بالای ۶۰ سال دارد.

در این تحقیق ۲۲۱ فرد ۶۰ تا ۹۰ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که حل جدول کلمات متقاطع و گوش کردن به موسیقی کلاسیک تاثیری بر روی بالا نگه داشتن هشیاری افراد سالخورده ندارد. در عوض پیشرفت در یک سری مهارت های خاص نظیر عکاسی دیجیتال و نقاشی، به علت درگیر نگه داشتن ذهن به صورت ادامه دار، تاثیر قابل توجهی بر روی بهبود حافظه دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که صرفاً پرداختن به این فعالیت ها کافی نیست، بلکه افراد می بایست مهارت های جدید را یاد گرفته و تلاش کنند تا بر آن ها مسلط شوند. در حقیقت این چالش یادگیری مستمر و بلند مدت است که از زوال ذهن افرد در سنین بالاتر جلوگیری می کند.

شاید نتایج این مطالعه آن قدرها هم دور از ذهن نبوده باشد. هر وقت که ما مهارت جدیدی یاد می گیریم، احساس می کنیم باهوش تر شده ایم. مشکل اینجا است که وقتی افراد سن شان بالا می رود، انگیزه ای برای یادگیری چیزهای جدید ندارند، و همین مسئله کاهش توان ذهنی و ضعیف شدن حافظه شان را تشدید می کند.

پس اگر دفعه بعد یکی از افرادِ پا به سن گذاشته خانواده تان حال و حوصله یاد گرفتن چیز جدیدی را نداشت، بدانید که زنگ خطر به صدا در آمده. شاید بهتر باشد دوربین دیجیتال نازنین تان را کمی به او قرض داده، یا یکی نو برای اش بخرید!

منبع: Narenji.ir

Scroll To Top