سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ پیام کوتاه:۱۰۰۰۰۲۲۲۱۶۱۵ ورود کاربر
اخبار جدید
ابزارهای پوشیدنی، یکه‌تاز CES

ابزارهای پوشیدنی، یکه‌تاز CES

بزرگ‌ترین گردهمایی غول‌های بزرگ فناوری، امسال نیز همچون سال‌های گذشته میزبان نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی بود که به نظر می‌رسد نوید بخش محقق شدن رویای زندگی هوشمند برای بشر امروز باشد.

نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک یا همان CES که هر سال در نخستین ماه از سال جدید میلادی در لاس وگاس برگزار می شود، بزرگ ترین رویداد دنیای فناوری است. به عبارت دیگر همه غول های بزرگ دنیای فناوری در این نمایشگاه توان و قابلیت هایشان را در قالب محصولات و ابداعاتی نو به نمایش می گذارند. در نمایشگاه امسال تنوع بیش از هر ویژگی دیگری مورد توجه قرار گرفت، اما آنچه شاید بتوان آن را به نوعی آینده نگری برای دنیای فناوری در نظر گرفت، این است که محصولات یا فناوری های پوشیدنی ازجمله فناوری هایی است که در آینده ای نزدیک یکی از ایفاکنندگان نقش های اصلی در این بازار رقابتی خواهد بود. نوآوری ها و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه آنقدر زیاد بود که بدون تردید مجالی برای بررسی همه محصولات و دستاوردهای این رویداد بزرگ فراهم نخواهد بود. از این مجموعه بزرگ، نمونه ای از محصولات جالب توجه را بررسی می کنیم.

از گجت ها تا رایانه بند انگشتی اینتل

گجت ها یکی از محصولات کاربردی در دنیای فناوری دیجیتال است که به نظر می رسد آینده روشنی را پیش رو داشته باشد. هر سال یک جایزه از مجموع جوایز در نظر گرفته شده به محصولی تعلق می گیرد که از سوی بازدیدکنندگان و طرفداران پروپاقرص دنیای فناوری انتخاب شده باشد. امسال این جایزه به انتخاب مردم به گجت Razer تعلق گرفت. این گجت دستبند هوشمندی است که نه تنها می تواند تناسب اندام و وضع سلامت کاربر را تحت کنترل قرار دهد، بلکه می تواند نامه های الکترونیک ارسالی، پیام های متنی و پیام هایی را که در شبکه های اجتماعی برای فرد ثبت می شود نیز به اطلاع او برساند. «میمو»، گجتی است که به عنوان برترین گجت دوستدار کودک انتخاب شد. این گجت می تواند تنفس، دمای بدن و هر گونه حرکتی در نوزاد را تحت تعقیب قرار دهد و اطلاعات دریافتی را به برنامکی که روی گوشی های هوشمند نصب می شود، ارسال کند. یک شرکت فرانسوی نیز از مسواکی با قابلیت اتصال به اینترنت رونمایی کرد. این مسواک به شما کمک می کند بتوانید هوشمندانه مسواک بزنید. در این مسواک حسگری وجود دارد که میزان جرم پاک شده از سطح دندان ها را پس از هر بار مسواک زدن ثبت می کند. این اطلاعات به برنامک اختصاصی نصب شده روی گوشی هوشمند صاحب مسواک ارسال می شود تا برای مثال بتواند بر این اساس نحوه مسواک زدن خودش یا فرزندش را بررسی کند.

اما از آنجا که امسال فناوری های پوشیدنی قدرت را در دست داشتند، شرکت های بزرگ توجهشان را به گجت های پوشیدنی معطوف کرده بودند. سونی یکی از پیشگامان عرصه پوشیدنی هاست. این شرکت در CES امسال از محصول جدیدی در حوزه گجت های پوشیدنی رونمایی کرد که گفته می شود کوچک ترین محصول پوشیدنی عرضه شده در این نمایشگاه بوده است. این محصول جدید که Core نام دارد پنجره جدیدی به سوی گجت های پوشیدنی محسوب می شود؛ زیرا فقط یک گجت پوشیدنی نیست، بلکه تجربه هوشمندانه ای از گجت های پوشیدنی است. سونی قصد دارد این گجت را در محصولات دیگر جاسازی کند. این گجت مجله ای از رویدادهای زندگی و تصاویری را که ثبت کرده اید تهیه کرده و آن را در قالب یک برنامک در اختیارتان قرار می دهد. می توان این حسگر را در داخل جیب قرار داد و حتی از آن به عنوان دستبند یا گردنبند استفاده کرد.

اما اگر از این که بخواهید برای همه این ابزارها و گجت های الکترونیک از شارژرهای اختصاصی استفاده کنید، احساس نگرانی می کنید، این نوید را به شما می دهیم که سرانجام شرکت اینتل توانست با استفاده از یک ظرف هوشمند برای حل این مشکل چاره ای بیندیشد. این ظرف هوشمند می تواند به طریق بی سیم و به روش هوشمند شارژ موردنیاز ابزارها و گجت های مختلف را تامین کند، اما آنچه موجب شده بود اینتل در این نمایشگاه با استقبال زیاد بازدیدکنندگان مواجه شود، رونمایی از رایانه بندانگشتی ساخت این شرکت بود. این رایانه بندانگشتی نیز به نوعی ازجمله فناوری های پوشیدنی است که در ابعاد بسیار کوچکی طراحی شده است. این رایانه به اندازه یک کارت حافظه SD است. استفاده از آن هم شبیه به نحوه استفاده از عینک های گوگل است. این رایانه که ادیسون نامگذاری شده، روی عینک های اختصاصی نصب می شود، گرچه بسیار کوچک است، اما قابلیت های متعددی دارد و می توان انواع مختلفی از وسایل الکترونیک را به آن متصل کرد. در حقیقت این رایانه هر وسیله ای را به اینترنت متصل کرده و آن را به روش هوشمند تحت کنترل قرار می دهد و به این ترتیب به امکانات و خدمات وسایل الکترونیک افزوده می شود.

اینتل با رونمایی از این تراشه کوچک نشان داد فکرها و ایده های بزرگی در سر می پروراند. این رایانه برای جاسازی در ابزارهای پوشیدنی طراحی شده است. گرچه هنوز سیستم های پوشیدنی تا فراگیر شدن راهی طولانی پیش رو دارند، اما دیر یا زود باید سبک زندگی خود را با آنها سازگار کنیم. به گفته کارشناسان تنها محدودیت موجود در این مسیر خلاقیت است.

سامسونگ در مسیر خانه های هوشمند

گرچه سامسونگ نیز مانند رقیب کره ای خود با دستی پر در نمایشگاه امسال حاضر شده بود، اما خانه هوشمند سامسونگ بیش از محصولات دیگر این شرکت سروصدا به راه انداخت. در خانه هوشمندی که سامسونگ در CES امسال از آن رونمایی کرد، امکاناتی فراهم شده است که می توان از طریق آن همه وسایل خانه از تلویزیون تا گوشی های هوشمند را به هم متصل کرده و تحت کنترل قرار داد. البته این شرکت قصد دارد با هدف ایجاد دنیایی یکپارچه با دیگر شرکت های تولیدکننده محصولات الکترونیک همکاری کند تا بتواند خدمات خانه هوشمند را به دیگر محصولات و خدمات توسعه دهد. در یک خانه هوشمند می توانید همه ابزارهای شخصی و وسایل الکترونیک موجود در خانه و حتی ابزارهای پوشیدنی را به کمک یک نرم افزار مدیریت کنید. خدمات ارائه شده در خانه هوشمند در سه گروه طبقه بندی می شود. با استفاده از قابلیت کنترل ابزار، کاربر ابزارهای همراه یا تلویزیون هوشمند را طوری تنظیم می کند که بتواند زمانی که در خانه یا خارج از خانه است وسایل مختلف از سیستم روشنایی تا تهویه هوا را بدون توجه به موقعیت مکانی کنترل کند. این سیستم هوشمند می تواند دستورات صوتی شما را نیز اجرا کند. برای مثال کافی است به ساعت هوشمندتان اعلام کنید قصد خروج از خانه را دارید. به این ترتیب سیستم روشنایی و وسایلی که کاربر از قبل آنها را انتخاب کرده باشد، خاموش می شود یا اگر به تلویزیون هوشمند خانه شب بخیر بگوید، سیستم روشنایی غیرفعال شده و تلویزیون نیز خاموش می شود. قابلیت دید خانه، امکان مشاهده وضع خانه روی نمایشگر گوشی هوشمند را از طریق دوربین های نصب شده در خانه فراهم می کند. خدمات هوشمند مشتری نیز در صورت نیاز به سرویس یا تعویض قطعه ای از وسایل خانه که با مشکل مواجه شده باشد، دستوراتی ارسال می کند. قرار است در آینده ای نزدیک این خدمات و امکانات علاوه بر محصولات تولیدی این شرکت با دیگر محصولات نیز سازگار باشد.

از نمایشگرهای منحنی تا آینه هوشمند ال.جی

در ورودی محوطه بزرگی که به شرکت بزرگ کره ای LG اختصاص داده شده بود، ترکیبی از ده ها نمایشگر در کنار هم دیده می شد که تصویری سه بعدی و هیجان انگیز را به نمایش گذاشته بود. این شرکت در نمایشگاه امسال از نسل جدیدی از نمایشگر تلویزیونی OLED منعطف رونمایی کرد. بیننده می تواند در این نمایشگرها با استفاده از کنترل از راه دور زاویه انحنای نمایشگر را تغییر دهد و به این ترتیب کیفیت تصویر به نمایش درآمده را تحت کنترل قرار دهد. البته محدوده انحنای این نمایشگر به اندازه و ابعاد آن و همچنین به فاصله بیننده از صفحه نمایشگر بستگی دارد. در بخش لوازم خانگی، قابلیت جذاب و جدید این شرکت یعنی Home Chat بیش از هر ویژگی دیگری به چشم می خورد. این قابلیت به کاربر این امکان را می دهد تا از طریق یک سیستم داخلی و یک برنامک اختصاصی برای نسل جدید محصولات خانگی این شرکت پیامی ارسال کند و بتواند از این طریق آنها را کنترل کند. بر این اساس زمانی که کاربر خارج از خانه باشد می تواند وسایل مختلف را خاموش یا روشن کند. جاروبرقی های رباتیک از دیگر محصولات رونمایی شده از سوی این شرکت بود. شما می توانید به این جارو برنامه بدهید سر ساعت مشخصی بخشی از خانه را تمیز کرده و در پایان به محل تعیین شده بازگردد. آینه هوشمند LG نیز از دیگر محصولات جالب توجه در این غرفه بود. این آینه نه تنها مانند یک آینه معمولی برای کاربردهای معمولی قابل استفاده است بلکه امکان نمایش اطلاعات مربوط به آب و هوا، برنامه های تلویزیون و اخبار را هم دارد. این آینه حتی می تواند از نمای پشت شما هم فیلم بگیرد و آن را برای شما به نمایش گذارد یا حتی از شما عکس بگیرد و آن را به اشتراک گذارد.

CES در گذر زمان

نخستین نمایشگاه محصولات الکترونیک(CES)، ۴۷ سال پیش در نیویورک سیتی برگزار شد. در آن زمان فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از این نمایشگاه دیدن کردند و این در حالی بود که آن سال یکصد شرکت از محصولات جدیدشان رونمایی کردند. شرکت های سونی، توشیبا و شارپ از جمله شرکت هایی بودند که از آن زمان تاکنون در این نمایشگاه حضوری فعال داشته اند. از آن پس با کاهش قیمت محصولات زمینه مناسبی برای افزایش تعداد مصرف کنندگان محصولات مبتنی بر فناوری فراهم شد. در نمایشگاهی که سه سال بعد از نخستین CES برگزار شد تلویزیون ها و رادیو ها گل سرسبد محصولات عرضه شده بود. با رشد صنعت الکترونیک رفته رفته بر تعداد شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می کردند افزوده شد. سال ۱۳۴۹دستگاه های ویدئویی VCR از برترین محصولات نمایشگاه بود. با گذشت پنج سال از آغاز به کار این نمایشگاه، تعداد بازدیدکنندگان به دو برابر نخستین سال رسید.

سال ۵۴ با معرفی کنسول بازی آتاری نسل جدیدی از بازی ها پایه گذاری شد. از این زمان به بعد تصمیم گرفته شد این نمایشگاه سالی دو بار در شیکاگو برگزار شود، اما هنوز دو سال از این تصمیم نگذشته بود که قرار بر این شد در نمایشگاه زمستانی، لاس وگاس و در نمایشگاه تابستانی، شیکاگو میزبان CESباشد. بعد از آن تا ۱۷ سالCES تابستانی در شیکاگو برگزار شد تا این که بتدریج این نمایشگاه در مقابل نمایشگاه زمستانی جذابیت خود را از دست داد و CES لاس وگاس نقش پررنگ تری به خود گرفت. با معرفی سیستم بازی و سرگرمی نینتندو، کنسول های بازی به یکی از اعضای ثابت نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک لاس وگاس تبدیل شد. از سال ۶۹ به بعد CES فقط یک بار در سال در لاس وگاس برگزار می شود. گرچه روز به روز به تعداد شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند افزوده می شود، اما اپل تنها شرکتی است که تصمیم گرفت در نمایشگاه جداگانه ای محصولاتش را به نمایش بگذارد. این شرکت آخرین بار سال ۱۳۷۱ در این نمایشگاه حاضر شد.

همه ساله یکی از فناوری های روز دنیا در این نمایشگاه قدرت را در دست داشته و در مرکز توجه بازدیدکنندگان و علاقه مندان به دنیای فناوری بوده است. رایانه های همراه، تبلت ها، کنسول های بازی، گوشی های هوشمند و رایانه های پوشیدنی از جمله فناوری هایی است که در سال های اخیر گوی سبقت را از دیگر فناوری ها ربوده و مورد توجه شمار زیادی از بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

Scroll To Top